Finansowe cyberbezpieczeństwo emerytów i rencistów
W ramach współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych promujemy bezpieczeństwo finansowe emerytów i rencistów. Organizując takie spotkania, zależy nam na podnoszeniu świadomości seniorów podczas korzystania z bezgotówkowej formy płatności, a także znajomości zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i telefonicznych kontaktów z osobami nieznajomi. Z seniorami, oprócz cyberbezpieczeństwa, omówiliśmy również o bezpieczeństwie na drodze.
Październik jest miesiącem seniorów. W tym czasie w sposób szczególny skupiamy się na bezpieczeństwie starszych osób. Wychodzimy naprzeciw i rozmawiamy o bezpieczeństwie, zachęcając do bezgotówkowych transakcji.
Podczas spotkania w brzeskim oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przestrzegaliśmy seniorów przed pochopnym przekazywaniem swoich pieniędzy nieznanym osobom. Bez względu na to, czy jest to wynik rozmowy telefonicznej, czy też wizyty nieznajomej osoby w domu – nigdy nie przekazujemy swoich pieniędzy nieznajomym osobom. Podpowiedzieliśmy jak zareagować, kiedy ktoś pod pretekstem zabezpieczenia naszych oszczędności przez Policję lub pomocy bliskim namawia nas do przekazania pieniędzy nieznajomej osobie podającej się za policjanta, adwokata czy pracownika różnych instytucji.
Wykorzystujemy każdą sposobność, by z seniorami porozmawiać o tym, jak sami mogą zadbać o swoje bezpieczeństwo. Namawiamy, by przestrzegali swoich znajomych i przypominali im, że nie wszyscy są uczciwi i również do nich może zadzwonić nieuczciwa osoba chcąca wykorzystać ich ufność i dobre serce. Każdy senior, który odwiedził brzeski ZUS, otrzymał materiały edukacyjne projektu Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu pn. „Jak bronić się przed zagrożeniami cyberprzestępczością z wykorzystaniem instrumentów finansowych”.
Organizując spotkania z seniorami, przede wszystkim zależy nam na tym aby:
- ograniczyć ryzyko stania się ofiarą przestępstw o charakterze oszustw bankowych;
- bezpiecznie korzystać z usług bankowych podczas zakupów on-line;
- zachować bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej;
- jak szukać wsparcia i pomocy u rzecznika konsumenta, Rzecznika Finansowego u UOKiK.
Jeżeli chcesz zadbać o bezpieczeństwo swoich płatności, zachęcamy również do zapoznania się z komunikatem przygotowanym przez KWP w Opolu "Jak bronić się przed zagrożeniami cyberprzestępczością z wykorzystaniem instrumentów finansowych"