70-latka chciała tylko zapłacić za telefon syna - straciła 6 tysięcy złotych
70-letnia mieszkanka powiatu nyskiego padła ofiarą oszustwa na BLIK-a. Seniorka otrzymała sms-a od osoby podającej się za jej syna z informacją, że ma on nowy telefon i prosi o przesłanie kodu do płatności. Kobieta wykonała transakcję na łącznie blisko 6 tysięcy złotych. Dopiero gdy skontaktowała się ze swoim synem zdała sobie sprawę, że padła ofiarą oszustwa. Apelujemy o zachowanie ostrożności przy wykonywaniu jakichkolwiek transakcji płatniczych!
Do nyskiej komendy zgłosiła się 70-letnia mieszkanka regionu, która poinformowała funkcjonariuszy, że padła ofiarą oszustwa. Seniorka otrzymała sms-a, od osoby podającej się za jej syna z informacją, że ma on nowy telefon i prosi o rozmowę użyciu popularnego komunikatora. Kobieta od razu wysłała wiadomość. Wówczas rzekomy syn poprosił ją o wysłanie kodów BLIK, celem opłacenia nowego telefonu. Twierdził, że ma problem z zalogowaniem się do swojej bankowości na nowym urządzeniu. Kobieta wykonała transakcje na łącznie blisko 6 tysięcy złotych. Gdy dzwoniła na przesłany numer telefonu, nikt nie odebrał. Dopiero po chwili skontaktowała się ze swoim synem, dzwoniąc na jego stary numer, który okazał się jedynym prawdziwym. W ten sposób seniorka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Wyżej opisana sytuacja to typowy sposób oszustwa na BLIK-a. Schemat działania przestępców jest najczęściej taki sam. Za pośrednictwem popularnych komunikatorów oszust kontaktuje się z przypadkową ofiarą. Następnie podaje się za bliskiego lub znajomego i pod pretekstem np. pożyczki na opłatę zakupu lub zablokowania konta prosi o szybkie wygenerowania BLIK-a. Osoba pokrzywdzona generuje w aplikacji bankowej kod do płatności telefonem, a następnie przesyła go „znajomemu” i traci pieniądze.
Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany sześciocyfrowy kod w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w pilnej potrzebie.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy udostępnianiu kodów BLIK. Decydując się na pomoc znajomemu czy rodzinie poprzez pożyczkę pieniędzy, wcześniej skontaktujmy się z tą osobą osobiście lub telefonicznie i zweryfikujmy, czy faktycznie potrzebuje pomocy. Krótka rozmowa pozwoli uchronić nasze pieniądze przed oszustami.