Nasi seniorzy, nie dali się oszukać
Wielokrotnie apelujemy i ostrzegamy, że oszuści wykorzystują różne metody i sposoby, aby zdobyć pieniądze. Zwłaszcza telefoniczne oszustwa opierają się na różnych legendach. Niejednokrotnie oszuści dzwonią z informacją, że ktoś bliski spowodował wypadek i trzeba zapłacić określoną kwotę, aby uniknąć więzienia. Pieniądze mają być przekazane dla adwokata, który pomoże załatwić sytuację. Nie dajmy się oszukać i nie traćmy swoich oszczędności.
Taki właśnie telefony odebrali w piątek (25.04.2025 r.) seniorzy z naszego powiatu nyskiego. Do pokrzywdzonych na telefon stacjonarny dzwoniła kobieta, która podawała się raz za wnuczę, raz za synową. Oszustka informowała telefonicznie, że doprowadziła do wypadku kolejowego lub potrąciła przechodnia na przejściu dla pieszych. W wyniku zdarzenia osoby miały zostać przewiezione do szpitala i walczyć o życie. Jak oświadczyli seniorzy – podczas rozmowy telefonicznej w tle było słychać płacz kobiety. Aby podszywająca się za bliską osobę, nie trafiła do więzienia, potrzebna była gotówka. W trakcie rozmowy oszustka zaczął wypytywać o zgromadzone pieniądze oraz złoto w miejscu zamieszkania. Dzięki czujności i ostrożności naszych seniorów nie doszło do oszustwa i przekazania pieniędzy.
To właśnie dzięki rozmowie z bliskimi i działaniom profilaktycznym seniorzy wiedzieli jak postąpić w takiej sytuacji. W jednym z przypadków w trakcie rozmowy jedna z seniorek zauważyła osobę ze swojej rodziny na podwórku i się rozłączyła. W kolejnych przypadkach seniorzy po odebraniu telefonu rozłączyli się i o całym zajściu poinformowali swoich najbliższych oraz Policję.
Te sytuacje pokazują, że świadomość naszych seniorów jest coraz większa, dlatego przypominajmy im ciągle, o tym, że są osoby, które chcą wykorzystać ich dobroć i zabrać oszczędności całego życia. Jeśli mają Państwo w rodzinie starsze i samotnie mieszkające osoby- prosimy, rozmawiajcie z nimi na temat bezpieczeństwa w mieszkaniu – ostrzegajcie, że nigdy nie powinny wpuszczać obcych do domu i NIGDY nie powinny przekazywać pieniędzy osobom nieznanym.
Aby nasi seniorzy byli bezpieczni, porozmawiajmy z nimi w domu o bezpiecznym korzystaniu z telefonu, aby:
- nie odbierali telefonów, których numerów nie znają, są zagraniczne lub zastrzeżone – warto wyposażyć bliskich w aparaty z wyświetlaczem numerów;
- mieli ograniczone zaufanie do każdego rozmówcy telefonicznego. Więcej słuchali, niż mówili, chroniąc w ten sposób swoje poufne dane (PESEL, numeru PIN do karty bankowej, hasła do kont bankowości internetowej, dane bliskich);
- nie obawiali się przerwać połączenia telefonicznego w trakcie rozmowy, aby skontaktować się z bliskimi lub Policją dzwoniąc na numer 112, w celu zweryfikowania informacji, zwłaszcza jeśli poczuli się zagrożeni lub obawiają się, że mogą utracić swoje pieniądze. Ważne jest prawidłowe rozłączenie połączenia poprzez odłożenie słuchawki, odczekanie chwili, aby opadły emocje oraz wybranie numeru 112;
- nie przekazywali swoich pieniędzy nieznanej osobie. Jeśli osoba podaje się za policjanta, który przyszedł po pieniądze, natychmiast wzywać głośno pomocy krzycząc: Złodziej, na pomoc! Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie przychodzą i nie żądają pieniędzy. Nigdy!
Pamiętajmy, policjanci nigdy przez telefon:
- nie informują o prowadzonych działaniach;
- nie pytają o ilość posiadanych pieniędzy i miejscu ich przechowywania;
- nie proszą o przekazanie pieniędzy, które senior posiada w domu czy banku;
- nie proszą o podanie numeru klienta, hasła do konta bankowego;
- nie proszą o zaciągnięcie kredytu.
Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom Policję - nr tel. 112