Aktualności

Oszustwo "na policjanta" - bądźmy szczególnie ostrożni

Data publikacji 28.04.2025

35 tysięcy złotych straciła 76-letnia mieszkanka Zdzieszowic, która uwierzyła oszustom. Krapkowiccy policjanci po raz kolejny przypominają, że wystarczy jeden telefon, by potwierdzić wiarygodność naszego rozmówcy i nie stać się ofiarą oszusta podającego się za policjanta lub wnuczka. Pamiętajmy! Policjanci NIGDY nie dzwonią z żądaniem przekazania im pieniędzy. Nigdy też nie proszą o wypłacanie pieniędzy z kont bankowych, przelewanie na inne konta, przekazywanie ich innym osobom czy zaciąganie kredytów w placówkach bankowych. Tak zachowują się tylko oszuści.

Policjanci cały czas informują o oszustwach metodą na tzw. wnuczka czy policjanta. Podpowiadają, jak nie stać się ofiarą oszustów. Niestety, pomimo to, do takiej sytuacji doszło w czwartek (24.04) w Zdzieszowicach. Do 76-letniej mieszkanki Zdzieszowic zadzwonił mężczyzna, podając się za funkcjonariusza Policji. Poinformował pokrzywdzoną o zagrożeniu jej oszczędności na rachunku bankowym. Otrzymała szereg wskazówek, które miały ją uchronić od straty majątku. Kobieta zastosowała się do poleceń oszusta. W tym celu poszła do banku wypłacić środki, a następnie pozostawiła je w wyznaczonym przez przestępców miejscu. Tak straciła 35 000 złotych.

Oszustom nadal było mało. Przekonali więc kobietę, aby ta zaciągnęła pożyczkę w banku. Seniorka bez chwili namysłu poszła znowu do placówki bankowej po dodatkowe środki. Na szczęście pracownica banku widząc historię operacji wykonanych na koncie podejrzewając oszustwo, w którym może uczestniczyć 76-latka, nie wypłaciła jej pieniędzy. Dodatkowo o swoich podejrzeniach poinformowała Policję. Jej przypuszczenia okazały się słuszne. Pokrzywdzona w tym zdarzeniu mogła stracić jeszcze większą sumę.

Przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustów.

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta lub funkcjonariusz CBŚ/CBŚP czy CBA, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Należy potwierdzić dane osoby dzwoniącej. Możemy zrobić to poprzez rozłączenie rozmowy telefonicznej i wybranie numeru alarmowego 112.
  • Nigdy nie informujmy nikogo o pieniądzach, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.

W SZCZEGÓLNOŚCI PAMIĘTAJMY O TYM, ŻE FUNKCJONARIUSZE POLICJI NIGDY NIE INFORMUJĄ O PROWADZONYCH PRZEZ SIEBIE DZIAŁANIACH TELEFONICZNIE! NIGDY NIE PROSZĄ TEŻ O WYBIERANIE PIENIĘDZY Z BANKÓW LUB PRZELANIE NA INNE KONTA BANKOWE.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem.

Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Powrót na górę strony