Aktualności

Oszuści wciąż aktywni - tym razem metodą na funkcjonariusza CBŚP

Data publikacji 11.08.2022

Mimo wielu apeli, wciąż trafiają się osoby, które padają ofiarami oszustw metodą na wnuczka, policjanta czy pracownika banku. Tym razem do mieszkanki Nysy zadzwonił mężczyzna podający się za funkcjonariusza CBŚP. Oszust nakłonił kobietę do oddania swoich oszczędności oraz zaciągnięcia kredytu. Pamiętajmy przestępcy nie mają wakacji, wykorzystają każdy sposób i każdą okazję by osiągnąć swój cel.

10 sierpnia, 62-letnia mieszkanka Nysy odebrała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako funkcjonariusz CBŚP. Rozmówca powiedział, że są na tropie szajki złodziei z Ukrainy i właśnie ona jest teraz na ich „celowniku”. Dalej wypytał o zgromadzone przez nią oszczędności, wskazał miejsce i czas przekazania pieniędzy.

Będąc przez cały czas w kontakcie telefonicznym z oszustem, kobieta wyszła z domu i pozostawiła 8 000 zł w umówionym miejscu, koło śmietnika. Oszust nie zadowolił się jednak tą kwotą i polecił dodatkowo wziąć kredyt. Niestety nysanka dała się zwieść i pożyczyła w banku dodatkowo 30 000 zł. Na szczęście dla niej, pieniądze mogła wypłacić dopiero na następny dzień. Tylko to uchroniło ją przed utratą 30 000 zł, które zapewne spłacałaby przez najbliższe lata.

Pamiętajmy, że w przypadku osób, które telefonicznie podają się za policjantów, pracowników banku bądź członków rodziny, proszą o przekazanie danych osobowych, bankowych lub  pieniędzy osobom pośredniczącym, należy każdorazowo weryfikować uzyskane przez telefon informacje. Do kontaktu należy wykorzystywać wyłącznie znane nam numery telefonów, a nie numery podane przez osobę dzwoniącą. W sytuacjach budzących wątpliwość i uzasadniających podejrzenie oszustwa należy natychmiast powiadomić najbliższą jednostkę Policji lub dzwonić na numer alarmowy 112.

Apelujemy, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość i zaufanie. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Zwracamy się również do kurierów, taksówkarzy i innych osób, które pośredniczą w tego typu oszustwach. Zorganizowane grupy przestępcze wykorzystują osoby trudniące się transportem osób i towarów, obiecują sowitą zapłatę i działają pod różnymi legendami.

Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:

  • Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
  • jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
  • nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
  • nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
  • nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
  • poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Pamiętaj!

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
  • Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.

 

Powrót na górę strony