Oszuści „na policjanta” wciąż aktywni
Kilkanaście mieszkańców powiatu strzeleckiego otrzymało telefon od osoby, podającej się za funkcjonariusza Policji. Mężczyzna informował rozmówców, że w banku, w którym posiadają konta ujawniono korupcję i że należy jak najszybciej zablokować. Następnie usiłował wyłudzić dane osobowe. Na szczęście, żaden z seniorów nie dał się oszukać. Ostrzeżmy przed metodami działania oszustów swoich bliskich oraz osoby samotne. Nie pozwólmy, by stracili oszczędności swojego życia.
24 maja, z mieszkańcami powiatu strzeleckiego telefonicznie kontaktował się mężczyzna podający się za funkcjonariusza Policji. W trakcie rozmowy informował, że w banku, w którym rozmówca posiada swoje konto bankowe ujawniono korupcję i że należy jak najszybciej zabezpieczyć zgromadzone środki pieniężne. Następnie informował o konieczności przekazania danych, by móc zablokować konto i nie dopuścić do przestępstwa. W niektórych przypadkach uprzedzał rozmówcę, że nie wykonanie jego polecenia może wiązać się z nałożeniem na niego kary w kwocie 50.000 zł. Na szczęście, żaden z seniorów nie dal się oszukać.
Poniżej kilka zasad, o których warto regularnie przypominać seniorom, by nie padli ofiarą telefonicznego oszusta:
- funkcjonariusze Policji oraz innych formacji, np. CBŚP nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy czy przelewanie ich na jakiekolwiek konta w ramach pomocy w działaniach policyjnych
- Policja nigdy telefonicznie nie informuje o prowadzonych działaniach, nie prosi też o pomoc w zatrzymaniu oszustów
- każdy telefon przekazania dużej kwoty pieniędzy powinien budzić wątpliwości
- podczas rozmów telefonicznych nigdy nie należy podawać swoich danych osobowych - wieku, adresu, numeru konta czy hasła PIN, sytuacji materialnej, nawet jeśli nasz rozmówca przedstawia się jako pracownik banku czy urzędnik państwowy lub jeśli numer placówki widnieje na wyświetlaczu naszego telefonu
- nie należy bezgranicznie ufać rozmówcy, ani ulegać jego presji, jeśli coś budzi nasze wątpliwości od razu należy przerwać połączenie