Kierowcy, rowerzyści i piesi - odpowiedzialność na drogach
Kierowców chronią coraz nowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i karoseria pojazdu - wszystko sprawdzane w testach zderzeniowych. Często okazuje się, że to dalej zdecydowanie za mało. Co jednak mają powiedzieć niechronieni uczestnicy ruchu drogowego? Dla pieszych, rowerzystów, motocyklistów czy poruszających się na hulajnogach też jest miejsce na drodze. Tylko wczoraj, z winy kierowców samochodów osobowych, potrącony został rowerzysta i motocyklista. Dla nich każde takie zdarzenie, nawet przy niewielkiej prędkości, może być groźne.
Niechronionych uczestników ruchu drogowego nie pilnują żadne systemy bezpieczeństwa ani dodatkowa karoseria. Dlatego są szczególnie narażeni na konsekwencje potrąceń. To nie tylko te najtragiczniejsze wypadki drogowe. Rehabilitacja w wyniku poniesionych urazów może być długa i męcząca. Kierowcy muszę więc szczególnie zwracać uwagę na pieszych, rowerzystów, motocyklistów czy też osoby poruszające się na hulajnogach. Zwłaszcza na przejściach dla pieszych czy przejazdach rowerowych - to tam dochodzi najczęściej do zdarzeń drogowych. Także w ruchu ulicznym czy na skrzyżowaniach. Bez należytej uwagi, gdy upały potęgują rozkojarzenie, nie trudno o wypadek.
Tylko wczoraj, tj. 16 czerwca 2021 r., doszło do 2 niebezpiecznych sytuacji na drodze. W powiecie kędzierzyńsko-kozielskim potrącony został 33-letni motocyklista, w Opolu zaś rowerzysta. Ze wstępnych ustaleń pracujących na miejscu policjantów wynika, ze w obu przypadkach, winę ponoszą kierowcy samochodów osobowych, którzy wymusili pierwszeństwo.
Także rowerzyści muszą w sposób szczególny obserwować otoczenie. W przypadku poruszania się w ruchu miejskim, powiedzenie „mieć oczy dookoła głowy”, jest uzasadnione. Należy też bezwzględnie przestrzegać przepisów obowiązujących w ruchu drogowym.
Pamiętajmy, że:
- rowerzyści powinni korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się poruszają. W przypadku braku drogi rowerowej można poruszać się poboczem lub jezdnią;
- jeśli przewozimy dziecko do lat 7, to tylko i wyłącznie, kiedy jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę;
- korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy: opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów, warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła);
- rowerzyści, którzy korzystają z chodnika lub drogi dla pieszych, są obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Rower powinien posiadać odpowiednie wyposażenie i być sprawny technicznie. Bardzo istotne jest oświetlenie. Polskie prawo reguluje to jasno. Jeżdżąc w dzień, należy posiadać tylne oświetlenie odblaskowe w kolorze czerwonym. W trakcie jazdy po zmroku dochodzi jeszcze przednie oświetlenie białe lub żółte oraz tylne czerwone. Sam rower powinien być przygotowany do jazdy, a najważniejsze jest sprawdzenie hamulców. Musi mieć też na wyposażeniu dzwonek.
Rowerzysta dodatkowo powinien zadbać o swoje bezpieczeństwo poprzez używanie za każdym razem kasku ochronnego. Nie jest to, co prawda obowiązkowe, jednak dobrze, aby rowerzyści zdali sobie sprawę, że nawet pozornie niegroźna wywrotka na rowerze i brak kasku, może spowodować spory uszczerbek na zdrowiu.
Policjanci apelują do wszystkich kierujących pojazdami o to, aby dzielić się pasem jezdni z rowerzystami i wyprzedzać ich w sposób bezpieczny. Jednocześnie przypominają — kierującego rowerem obowiązują takie same przepisy ruchu jak wszystkich innych kierujących pojazdami.