Aktualności

By nasi seniorzy byli bezpieczni

Data publikacji 11.03.2020

Takie spotkania mają na celu przede wszystkim przypomnienie seniorom, że oszuści mogą spróbować swoich metod wobec każdego z nas. W sieci mogą próbować wykraść naszą tożsamość i dane wrażliwe lub oszczędności z kont bankowych, a dzwoniąc na nasz telefon mogą podawać się za kogoś bliskiego, kto potrzebuje naszej finansowej pomocy. Razem z czytelnikami biblioteki rozmawialiśmy o bezpieczeństwie ich oszczędności.

To spotkanie było dedykowane czytelnikom Miejskiej Biblioteki Publicznej w Brzegu. Asp. Magdalena Bielecka przekazała cenne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Przede wszystkim zwróciła uwagę na ostrożność w realizacji transakcji internetowych i bezpieczeństwo naszych oszczędności. Przestrzegała przed otwieranie linków załączonych w wiadomościach mailowych i sms-ach. Takie linki zawierają programy, które infekują telefon lub nasz komputer wirusami. Wtedy hakerzy zdobywają dane niezbędne do wyczyszczenia z pieniędzy naszego konta. Musimy również wystrzegać się szybki sposobów regulowania naszych płatności. Gdy otrzymujemy sms-a, bądź maila, w którym podany jest link by szybko uregulować błahą kwotę (najczęściej kilku złotych), nie dajmy się skusić na taką formę płatności. Kliknięcie w link spowoduje, że oszust uzyska dostęp do naszego konta bankowego i wyczyści wszystko co tam mamy.

Serfując po sieci musimy zachować czujność, odwiedzać tylko bezpieczne witryny i uważać by przez brak czujności nie ściągnąć wirusa, który zainfekuje nasz komputer czy telefon. Wówczas to złodziej ma kontrole nad naszym kontem bankowym, a nie my. Dlatego strzeżmy swoich danych i nie klikajmy bezmyślnie w różne linki, które otrzymujemy drogą mailową czy poprzes wiadomości sms.

W ramach programu „Świadomy i bezpieczny senior” mówiliśmy o tym, że oszuści działają bez skrupułów i mogą zapukać również do naszych drzwi. Przestrzegaliśmy przed tymi oszustami, którzy podają się za policjanta, funkcjonariusza CBŚP czy naszych bliskich. Policjanci nigdy nie dzwonią z żądaniem wypłaty bądź przekazania pieniędzy. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, rozłączmy rozmowę i skontaktujmy się bezpośrednio z rodziną. Zawsze o naszych podejrzeniach poinformujmy Policję, dzwoniąc pod numer 112. Również w sytuacji, gdy ktoś puka do naszych drzwi, upewnijmy się, że osoba która tam stoi jest nam znana, a jeśli nie to zapytajmy o cel wizyty, poprośmy o okazanie dowodu tożsamości, legitymacji służbowej czy identyfikatora. Uczciwej osoby nie zrazi takie postępowanie powodowane ostrożnością. W razie wątpliwości należy umówić się na inny termin, sprawdzając uprzednio w administracji osiedla lub innej odpowiedniej instytucji wiarygodność osoby pukającej do drzwi (jeśli osoba podaje się za przedstawiciela administracji lub innej odpowiedniej instytucji). Natomiast w sytuacji, gdy osoba staje się natarczywa, natychmiast należy zadzwonić na Policję lub zaalarmować otoczenie.

Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Posługują się wieloma metodami psychologicznymi, m.in. manipulują, zdobywają zaufanie, a w przypadku odmowy wypłaty pieniędzy straszą konsekwencjami prawnymi w wzbudzają wyrzuty sumienia.Namawiamy seniorów do rozmów ze swoimi znajomymi, aby i oni nie tracili czujności kiedy nieznajoma osoba chce ich okraść.

W trakcie spotkania omówiono również interaktywne narzędzie jakim jest Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa. Przedstawiono seniorom na czym ona polega i w jaki sposób można z niego korzystać. Wszystko po to, by każdy z nas miał wpływ na bezpieczeństwo w naszym rejonie i mógł zareagować kiedy widzi  niepokojące zjawiska.

  • seniorzy biorący udział w spotkaniu
  • seniorzy biorący udział w spotkaniu
  • policjantka rozdająca zakładki z ostrzeżeniami dot. oszustw metodą na wnuczka i na policjanta
  • policjantka prowadząca prelekcję
  • seniorzy biorący udział w spotkaniu
  • seniorzy biorący udział w spotkaniu
Powrót na górę strony