Aktualności

Po telefonie od oszusta stracił ponad 30 000 złotych

Data publikacji 04.02.2020

Wciąż ostrzegamy przed zakusami oszustów działających metodą "na wnuczka/na policjanta". Niczego nieświadomy 68-latek przekazała im telefonicznie wszystkie dane i hasła do swojego konta bankowego. Był przekonany, że w ten sposób pomaga prawdziwym policjantom w zatrzymaniu przestępców. Przypominamy zatem - policjanci nigdy nie proszą o wypłacanie pieniędzy z kont bankowych, przelewanie ich na inne konta, czy przekazywanie prywatnych loginów i haseł. Tak zachowują się tylko oszuści.

Policjanci cały czas informują o oszustwach metodą na tzw. wnuczka czy policjanta. Podpowiadają, jak nie stać się ofiarą oszustów. Niestety, do takiej sytuacji doszło wczoraj w Kolonowskiem.

Do 68-letniego mieszkańca powiatu strzeleckiego zadzwonił mężczyzna, podając się za funkcjonariusza Policji. Poinformował pokrzywdzonego o próbie przełamania przez hakerów zabezpieczeń jego konta bankowego. Fałszywy policjant zażądał od niego nazwę banku, w którym posiada konto, dane osobiste, hasło oraz login. W trakcie rozmowy oszust zalogował się na konto bankowe 68-latka i bez jego wiedzy zaciągnął kredyt oraz przelał oszczędności pokrzywdzonego. Gdy mieszkaniec powiatu otrzymał wiadomość sms z banku o treści informującej o zmianie hasła, małżonka pokrzywdzonego nabrała podejrzeń, że może być to oszustwo i o wszystkim poinformowała policjantów z Zawadzkiego. Pokrzywdzony stracił łącznie ponad 30 000 złotych.

Przypominamy, jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta lub funkcjonariusz CBŚP czy CBA, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

Potwierdzić dane osoby dzwoniącej możemy jedynie najpierw poprzez rozłączenie rozmowy telefonicznej i wybranie numeru alarmowego 112.

Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze policji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o wybieranie pieniędzy z banków lub przelanie na inne konta bankowe.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem.

Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 21.54 MB)

Powrót na górę strony