Aktualności

Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach

Data publikacji 27.04.2018

Opolscy policjanci wspólnie z pracownikami Polskich Linii Kolejowych dbają o bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Kolejnym krokiem w stronę bezpieczeństwa jest dodatkowe oznakowanie przejazdów - od teraz każdy z nich ma indywidualny numer kolejowo-drogowy. Na znaku, poza numerem przejazdu, widnieje numer alarmowy 112 oraz numery "awaryjne".

Znak - żółta naklejka - umieszczona jest na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na napędzie rogatkowym (słupek, do którego przymocowana jest rogatka).

W sytuacji, gdy na przejeździe kolejowym dojdzie do zdarzenia, które zagraża zdrowiu i życiu, po zatelefonowaniu na numer alarmowy i podaniu numeru przejazdu dyspozytor precyzyjnie określi miejsce i nawiąże kontakt ze służbami kolejowymi, które wstrzymają ruch na danym odcinku. Natomiast numery "alarmowe" służą informowaniu dyspozytora o usterkach i uszkodzeniach na przejazdach kolejowych, które bezpośrednio nie zagrażają życiu.

Przypominamy:

1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.

2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.

3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.

4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.

5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.

7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.

8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.

9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.

10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.

 

 

 

  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
  • Zwiększamy bezpieczeństwo na przejazdach
Powrót na górę strony