Padła ofiarą oszustwa „na policjanta” – apelujemy o ostrożność!
Mimo, że cały czas ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za policjantów, ciągle odnotowujemy tego typu oszustwa. Oszuści wciąż wymyślają nowe historie mające nakłonić szczególnie osoby starsze do przekazywania swoich oszczędności. W minionym tygodniu na terenie Krapkowic niestety również została oszukana seniorka. 85-latka uwierzyła „fałszywej” policjantce, że jej środki na koncie bankowym są zagrożone. Na polecenie oszustów wykonała przekaz, dzięki któremu rzekomo można będzie ustalić kto próbował ją okraść. Tym sposobem kobieta straciła blisko 17 tysięcy złotych.
Do Komendy Powiatowej Policji w Krapkowicach zgłosiła się 85-letnia kobieta, która jak się okazało, niestety została oszukana tzw. metodą na policjanta.
Jak ustalili funkcjonariusze, w miniony piątek (15.09) do seniorki zadzwoniła kobieta, która podała się za policjantkę. Poinformowała ją, że jej środki na koncie bankowym są zagrożone, ponieważ ktoś za pośrednictwem numeru jej dowodu osobistego, próbował wypłacić pieniądze z konta. Fałszywa policjantka poleciła seniorce wypłacić z banku blisko 17 tysięcy złotych a następnie przesłać je przekazem. Dzięki tej operacji rzekomo miało dojść do ustalenia sprawcy, który według legendy miał próbować okraść mieszkankę Krapkowic.
Zgodnie z instrukcjami oszustów, kobieta najpierw udała się do banku gdzie wypłaciła swoje oszczędności a następnie do urzędu pocztowego. Stamtąd wysłała pieniądze na dane osoby, które przekazali jej oszuści. Niestety dopiero po kilku dniach seniorka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa i straciła swoje oszczędności.
Ponawiamy apel i prośbę do osób młodych. Rozmawiajcie o oszustwach z waszymi rodzicami i dziadkami. Przestrzeżcie ich i przekażcie kilka cennych rad:
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numeru alarmowego 112.
- Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
- W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
- W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Przypominamy również jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca sie pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.