Rozsądni na rogatkach - Aktualności - Policja Opolska

Aktualności

Rozsądni na rogatkach

Data publikacji 05.03.2018

Znaki drogowe, szlabany, sygnały świetlne – przejazdy kolejowe są zabezpieczane na różne sposoby. Jednak nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Po prostu, w myśl hasła naszej kampanii - "Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj". Dziś po raz kolejny przypomnieliśmy zasady obowiązujące na skrzyżowaniu dróg z torowiskami. Na jednym z przejazdów kolejowych byliśmy razem z rzecznikiem Polskich Linii Kolejowych oraz funkcjonariuszem Straży Ochrony Kolei.

Jak zgodnie podkreślają policjanci oraz przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych, na Opolszczyźnie skrzyżowania dróg z torowiskami są bezpieczne. Wszystkie są oznakowane, część z nich jest dodatkowo zabezpieczona szlabanami i stosunkowo rzadko występują tam wypadki. Od 2014 roku takich sytuacji było zaledwie 12.

Jednak gdy dojdzie już do zderzenia z pociągiem, konsekwencje są bardzo poważne. Dlatego po raz kolejny w ramach trwającej od lat kampanii "Bezpieczny przejazd – zatrzymaj się i żyj", rozmawialiśmy o zasadach i przepisach obowiązujących na skrzyżowaniu dróg z liniami kolejowymi. Tym razem spotkaliśmy się przy przejeździe kolejowym w Opolu na ul. Marka z Jemielnicy. Razem z nami byli pracownicy Polskich Linii Kolejowych oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei.

Ekspert Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu podinsp. Maciej Milewski powiedział o przepisach, jakie obowiązują na tego typu skrzyżowaniach. Zwrócił też uwagę, że do większość wypadków na przejazdach kolejowych dochodzi z winy kierowców. Najczęściej też są to rażące zaniedbania i lekceważenie przepisów. Rzecznik Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec przypomniał między innymi, że ciągła profilaktyka z Policją i Strażą Ochrony Kolei prowadzona jest od lat. To wspólny wysiłek którego celem jest zminimalizowanie jakichkolwiek zdarzeń na przejazdach kolejowych.

Wskazówki i fakty dotyczące bezpieczeństwa:

1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.

2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.

3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.

4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.

5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.

7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.

8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.

9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.

10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.

Zobacz też:

  • briefing #1
  • briefing #2
  • briefing #3
  • briefing #4
  • briefing #5
  • briefing #6
Praca w Policji